Kościół “Źródło” Foursquare w Nowym Targu

Jesteśmy kościołem należącym do rodziny Międzynarodowego Kościoła Pełnej Ewangelii (International Church of Foursquare Gospel Foursquare https://www.foursquare.org/) o ponad stuletniej tradycji.

Kościół “Źródło”  jest kościołem protestanckim wywodzącym się z nurtu charyzmatycznego, działającym na podstawie nauki Pisma Świętego i odwołującym się do chrześcijaństwa czasów Nowego Testamentu.

Kościół zarejestrowany jest w Polsce w ramach rodziny Kościoła Bożego w Polsce (https://kosciolbozy.pl/).    

W co wierzymy?

Kiedy słyszymy o jakimś Kościele czy ruchu religijnym, od razu nasuwa nam się pytanie: „A w co oni wierzą?”. To pytanie jest czymś oczywistym, skoro apostoł Piotr zachęca nas w swoim liście, abyśmy byli zawsze gotowi do obrony przed każdym, domagającym się od was wytłumaczenia się z nadziei waszej”
(1 List Piotra 3,15).

Wyznanie wiary

to zbiór ważniejszych twierdzeń/prawd wiary, wyznawanych przez daną społeczność.

Tradycja spisywania wyznań wiary jest bardzo stara – sięga czasów antycznego Kościoła.

Każdy ze starożytnych soborów (od Soboru Nicejskiego w 325 r. poczynając) kończył się spisaniem wyznania wiary.

Wierzymy w jednego Boga Ojca wszechmogącego, stworzyciela nieba i ziemi, wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych. I w jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego, zrodzonego z Ojca przed wszystkimi wiekami, światłość ze światłości, Boga prawdziwego z Boga prawdziwego, zrodzonego, niestworzonego, współistotnego Ojcu, przez którego wszystko się stało, który dla nas ludzi i dla naszego zbawienia zstąpił z niebios i przyjął ciało za sprawą Ducha Świętego z Maryi dziewicy, i stał się człowiekiem. Został ukrzyżowany pod Poncjuszem Piłatem, cierpiał, został pogrzebany; i zmartwychwstał trzeciego dnia według Pisma, i wstąpił na niebiosa, siedzi po prawicy Ojca, i znowu przyjdzie w chwale sądzić żywych i umarłych; którego panowaniu nie będzie końca. I w Ducha Świętego, Pana i Ożywiciela, który od Ojca pochodzi i którego wraz z Ojcem i Synem czcimy jednocześnie i wielbimy, który mówił przez proroków. W jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół. Wyznajemy jeden chrzest na odpuszczenie grzechów. Oczekujemy zmartwychwstania zmarłych i życia przyszłego wieku. Amen.”

Biblia, czyli Słowo Boże

Tak jak zaznaczamy we wstępie do wyznania wiary Kościoła Bożego w Polsce, „mamy pełną świadomość, że niniejsza deklaracja wiary jest jedynie niedoskonałą próbą wytłumaczenia się z nadziei, która została w nas wzbudzona przez Słowo Boże – Biblię, jedyny, nieomylny i całkowicie wystarczający autorytet we wszystkich sprawach wiary i życia chrześcijańskiego”.

Nasze wyznanie wiary zawiera prawdy odkryte przez nas w jedynym autorytecie, jaki Bóg zostawił na tej ziemi – swoim Słowie, zapisanym na kartach Biblii. Podkreślamy to bardzo wyraźnie, że tylko całe Pismo przez Boga jest natchnione i pożyteczne do nauki, do wykrywania błędów, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości, aby człowiek Boży był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła przygotowany” (2 List do Tymoteusza 3,16-17). Dlatego też staramy się odnosić przede wszystkim do Bożego Słowa, a nie regulacji czy dogmatów jakiegokolwiek z Kościołów.

Wierzymy, że zrozumienie Bożego Słowa przychodzi poprzez przeżywanie swojego zbawienia w rozwijającej się relacji z Bogiem.

To przecież Duch Święty według obietnicy Pana Jezusa wprowadzi nas w całą prawdę” (Ewangelia Jana 16,13), a według apostoła Pawła nazwany jest „Duchem mądrości i objawienia”, który „oświeca oczy serca naszego, abyśmy wiedzieli” (List do Efezjan 1,17-18)

I właśnie wiara w to, że to rolą Ducha Świętego jest wprowadzanie nas w całą prawdę poprzez objawienie, kieruje nas do relacji z Bogiem, jako źródła naszego poznania, a nie do jakiegokolwiek, choćby nie wiem jak utalentowanego i niezwykłego człowieka.

Wyznanie wiary ma pomóc nam zrozumieć podstawowe, istotne dla nas prawdy wiary, które wspólnie wyznajemy.

Mamy pełną świadomość różnic w tak podzielonym dzisiaj chrześcijaństwie. Wiemy także, że nawet w naszym Kościele nie zgadzamy się ze sobą w każdym aspekcie chrześcijańskiej doktryny.

Nie jest to nic niepokojącego (do momentu, kiedy w czyichś oczach różnice stają się przeszkodą do doświadczania wspólnoty), a wręcz ubogaca nasze rozumienie.

Pan Jezus nigdy nie powiedział, że będziemy się zawsze zgadzać we wszystkim. On zachęca nas, abyśmy wyróżniali się wzajemną miłością, a nie doktryną. Święty Augustyn powiedział kiedyś: „Zgadzamy się zgadzać w sprawach podstawowych i nie zgadzać w sprawach mało istotnych, a we wszystkim ma panować miłość”. I niech to będzie wprowadzeniem do naszego Wyznania Wiary Kościoła Bożego w Polsce.

WYZNANIE WIARY

Poświęcając Chrystusa Pana w sercach swoich, z bojaźnią i drżeniem sprawując swoje zbawienie, mamy pełną świadomość, że niniejsza deklaracja wiary jest jedynie niedoskonałą próbą wytłumaczenia się z nadziei, która została w nas wzbudzona przez Słowo Boże – Biblię, jedyny, nieomylny i całkowicie wystarczający autorytet we wszystkich sprawach wiary i życia chrześcijańskiego.

  • Wierzymy, że Biblia (tj. 39 ksiąg Starego Testamentu i 27 ksiąg Nowego Testamentu) jest szczegółowym, doskonałym i zakończonym objawieniem danym człowiekowi przez Boga.
  • Wierzymy, że każdy człowiek na skutek swojego upadku znajduje się w stanie grzechu i w jego konsekwencji podlega śmierci.
  • Wierzymy w usprawiedliwienie grzesznika jedynie z łaski przez wiarę dzięki odkupieńczej ofierze krzyżowej Jezusa Chrystusa.
  • Wierzymy w jednego Boga, objawionemu człowiekowi w trzech samoistnych osobach, jako Ojciec, Syn Boży – Jezus Chrystus i Duch Święty.
  • Wierzymy w Jezusa Chrystusa, Syna Bożego, Jego wcielenie, Jego dzieło pojednania dokonane na krzyżu, Jego zmartwychwstanie, Jego wniebowstąpienie, Jego wstawiennictwo u Ojca, Jego panowanie oraz powtórne przyjście w chwale.
  • Wierzymy w działanie Ducha Świętego w procesie narodzenia i uświęcenia grzesznika.
  • Wierzymy w przeżycie chrztu w Duchu Świętym, dane każdemu wierzącemu ku życiu w namaszczeniu i w mocy Bożej.
  • Wierzymy w ponadnaturalne działanie Boga w Jego Kościele dzisiaj tak jak i w czasach nowotestamentowych.
  • Wierzymy w nieśmiertelność ducha człowieka, zmartwychwstanie ciała, sąd Pański nad światem, wieczną szczęśliwość sprawiedliwych i wieczne potępienie niesprawiedliwych.
  • Wierzymy, że istnieje jeden, niepodzielny i powszechny Kościół Jezusa Chrystusa, Jego ciało złożone ze wszystkich chrześcijan, którzy przez osobistą wiarę uznali w odkupieńczej śmierci Zbawiciela na krzyżu ofiarę za ich grzechy, odwrócili się od swoich nieprawości i doświadczyli nowego narodzenia z Ducha Świętego.
  • Wierzymy, że sam Pan Jezus jest jedyną głową swojego Kościoła.
  • Wierzymy, że każdy kościół, czyli lokalne zgromadzenie chrześcijan, jest jedyną biblijną formą manifestacji powszechnego Kościoła Jezusa Chrystusa; każdy kościół jest zgodnie z nauką Nowego Testamentu całkowicie autonomiczny we wszystkich sprawach wewnętrznych i zewnętrznych. Jezus jako Głowa Kościoła działa w lokalnym kościele obdarowując każdego darem łaski ku wspólnemu pożytkowi i ustanawiając służby apostoła, proroka, ewangelisty, pasterza i nauczyciela, w celu wzrostu i rozwoju Kościoła. Troska o rozwój i zarząd lokalnego kościoła spoczywa na pastorze i wspierających go starszych.
  • Wyznajemy nowotestamentową naukę o powszechnym kapłaństwie wierzących.
  • Wierzymy, że Pan Jezus ustanowił w swoim Kościele dwa obrzędy: chrzest w wodzie i wieczerzę pańską.

Kluczowe wartości

  • Rodzina – skupieni na Bogu, odnosimy się do siebie nawzajem z miłością, wspierając się i zachęcając w codziennym życiu w kontekście przyjaźni, szczerości, lojalności i szacunku. (Dzieje 2:42).
  • Prawdziwa tożsamość – staramy się podążać w zgodzie z naszą prawdziwą tożsamością i powołaniem oraz pomagamy innym odkrywać swoją tożsamość i powołanie (Psalm 139) Dbamy o to, by każdy mógł się rozwijać i był w pełni wyposażony do życia zgodnie z planem Bożym. 
  • Autorytet – stoimy na stanowisku, że źródłem wszelkiego autorytetu jest Bóg – nikt nie może sobie go sam ustanowić. W stosunku do drugiej osoby jest zawsze tylko oferowany, nigdy narzucany. Autorytet dany przez Boga funkcjonuje zawsze w kontekście służenia innym, nigdy wysługiwania się innymi (Marka 9:35, Mat 20:26). 
  • Pełnia Ducha Świętego – poruszamy się w pełni wszystkich darów Ducha Świętego i w sposób, jak On będzie nas prowadził – przede wszystkim w modlitwie (o uzdrowienie, wstawienniczej), uwielbieniu, proroctwie, uwolnieniu – na co dzień walcząc z siłami ciemności, będąc świadectwem życia opartego na mocy Bożej (Ef. 6:10-18).
  • Miłość, akceptacja i przebaczenie dla wszystkich niezależnie od płci, wieku, bagażu życiowego. Angażujemy się w pomoc innym niezależnie od tego, czy ktoś jest członkiem naszej społeczności, czy nie – nawet, jeśli ktoś odwiedza na jednorazowo. Dbamy o stałe i wytrwałe propagowanie miłości w praktyce. Miłość, akceptacja i przebaczenie są pierwszymi krokami uczenia innych o biblijnych standardach życia. Innymi słowy akceptacja to nie tolerancja i służy ona przyprowadzeniu innych osób do bliższej relacji z Bogiem, tak aby to On przemieniał ich życie (Rzym 12:2, 2 Kor. 5:17).
  • Nauczanie, głoszenie, studiowanie Słowa Bożego – jesteśmy skupieni na tym, by pogłębiać zrozumienie tego, co Bóg do nas mówi na kartach Nowego i Starego Testamentu – doświadczać Jego prawdy i mądrości, której źródłem jest sam Bóg (Tym 3:16-17, Heb 4:12, Rzymian 15:4, Kol 4:5‭-‬6).
  • Chcemy mieć wpływ na to, co wokół nas i aktywnie angażować się w działania, które przyniosą korzyść miejscu, w którym Bóg nas postawił, będąc ambasadorami Jego miłości i prawdy (2 Kor 5:20).
  • Chcemy być społecznością, która nie gromadzi ludzi do swojego “skarbca”, ale jest misyjna tzn. zawsze gotowa, by umożliwić każdemu, kto czuje się posłany, by mógł wejść w miejsce swojego powołania z naszym błogosławieństwem i zaopatrzeniem (Dzieje Apostolskie 22:21).
  • Jesteśmy ludźmi wiary (Heb. 11:1), tzn. jesteśmy gotowi, by działać nie tylko z pozycji tego, co posiadamy, wiemy, umiemy, ale przede wszystkim w odpowiedzi na Boże wezwanie, ufając, że On będzie nas prowadził i zapewniał wszystko, czego potrzebujemy (Mat 6:25-33).  
  • Wiem, że wszystko, co dobre, pochodzi od Boga, w tym i nasze finanse. Zarządzając finansami, czynimy to w sposób odpowiedzialny (Mat 15:14-30), ale pamiętamy, że nie możemy jednocześnie służyć Bogu i mamonie (Mat 6:24) i jesteśmy skupieni na gromadzeniu skarbów w niebie (Mat 6:19-20). Jesteśmy gotowi do tego, by dzielić się naszym materialnym błogosławieństwem z innym (Mat 25:35)
  • Wierzymy, że praca jest błogosławieństwem a nie przekleństwem i w swoim postępowaniu kierujemy się wykonywaniem swoich obowiązków tak, jak gdyby naszym bezpośrednim pracodawcą był sam Bóg (Fil. 2:14-15). Pamiętamy jednocześnie o nakazie odpoczynku (Wyj. 23:12), który nie jest nakazem legalistycznym, ale przynoszącym korzyść nam i innym.